0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

U Santy doma (Santa Cruz)

Každé malé děcko pod stromečkem určitě přemýšlí, kde se ten Santa bere a odkud mu ty dárky nosí. Dospělí se pak snaží tu záhadu objasnit výmysly o ledové krajině, kde má Santa velké sklady plné dárků. Nám se však podařilo revoluční odhalení, že Santa nežije v žádném ledovém království, ale na pobřeží Tichého oceánu. Ve městě Santa Cruz má v obrovském zábavním parku horskou dráhu a ruské kolo a opodál také fabriku, z níž do světa chrlí hodným bikerům krásné dárky s dvěma koly a hliníkovými trubkami...

Jak to bylo
První kolo Santa Cruz Tazmon vzniklo v polovině devadesátých let z nespokojenosti s tehdejší nabídkou kol. V té době totiž na trhu chyběly stroje, které by byly schopné nabídnout jak kvalitní jízdu do kopce, tak i ve sjezdu v drsném terénu. Tehdejší celoodpružené stroje se pohupovaly neustále a pokud si někdo chtěl koupit freeridové kolo, musel se smířit s faktem, že na kopec na něm vlastní silou kvůli pohupování nevyjede.
Vymyslet jméno značky nebylo nijak zvlášť těžké. Vymyslet systém odpružení, který by byl dokonale funkční, to už složité bylo. Lidem ze Santy se však podařilo na základě technologie představené v roce 1995 Jamie Calonem a Jamesem Klassenem zplodit systém, který je dnes jedním z nejuznávanějších a plně funkčních - virtuální čep, anglicky Virtual Pivot Point. Kola jako Blur, Nomad, či VP Free vítězí ve srovnávacích testech odborných časopisů a jezdci si nemohou vynachválit kvalitu odpružení těchto strojů. VPP však není jediným systémem, jejž značka prosazuje. Starý dobrý jednočep stále vládne světu lehkých mašin, například Superlightu či Hecklerovi. Zřejmě netřeba připomínat, že Santy patří k tomu nejexkluzivnějšímu a také nejdražšímu, co na našem trhu najdeme. Jejich stánek na světových výstavách pravidelně patří k nejvíce obléhaným.

Technologie VPP
Odpružená stavba Virtual Pivot Point vyvažuje proti sobě působící horizontální síly, čímž eliminuje nežádoucí pružení, aniž by ovlivňovala pohlcování rázů terénu. Hmotnost jezdce působící směrem dolů většinu kol stlačuje, což vyústí v nechtěné pohupování. Kola s technologií VPP však využívají patentované zavěšení zadní stavby na vahadlech, které mění chod zadní stavby z kruhového na vertikální. Tah řetězu pak působí proti pohybu vzniklému šlapáním. Vzhledem k tomu, že u VPP jsou síly vyváženy, kola Santa Cruz zůstávají citlivá vůči rázům přicházejícím z terénu. Z toho vyplývá, že u Blura, Nomada, VP Free či V-10 je možné efektivně šlapat, aniž by se zadní stavba pohupovala a tím užírala energii výkonu jezdce, ale zároveň účinně pruží a pohlcuje nerovnosti. A to bez jakýchkoli lockoutů či dalších kompromisů.

Virtuální prohlídka
Mariano Gon, manažer firmy, jemuž na stole neustále zvoní jeden telefon za druhým, nám zprostředkoval prohlídku fabriky, kde se tyto skvosty rodí a montují. Společnost Santa Cruz sídlí na okraji stejnojmenného města ve staré průmyslové čtvrti. Ve firmě dělá 40 lidí, které spojuje jeden fakt - všichni jezdí na kole, což je jeden z hlavních předpokladů pro práci v SC. Jejich příslušnost k bikovému národu se pozná i podle oblečení, které do práce nosí. Většinou mají na tričkách Fox Racing, Manitou či Santa Cruz. První oddělení je kancelářská budova, kde ve speciálních technických programech vznikají návrhy rámů s pevnostní analýzou. Podle nich vznikají první prototypy, které testují jak sami technici firmy, tak i team profi jezdců v čele s Nathanem Renniem a Kirtem Voreisem. Od příští sezóny k nim přibude i Steve Peat. Sériové modely se pak svařují ve druhé fabrice firmy na severovýchodě USA. Do Santa Cruz pak přichází surové rámy, které se zde odmastí a nastříkají. Zákazník má na výběr z několika barevných kombinací, včetně anodizace či leštění. Dále následuje montáž ložisek a čepů. Na každém rámu pracuje specializovaný technik, jenž věnuje maximální pozornost upevnění ložisek a případné nesrovnalosti hned dokáže sám, na rozdíl od některých dělníků na Tajwanu, vyřešit. Vzhledem k tomu, že zde pracují lidé s technickým vzděláním, jejich plat je samozřejmě odpovídající kvalitě práce, což se později odrazí v kvalitě stroje i jeho ceně. Každý stroj kompletuje vždy jeden člověk a nakonec na něj pověsí svou vizitku se jménem a podobiznou. A třeba právě v takovýchto detailech je skryta exkluzivita strojů Santa Cruz. U modelů s virtuálním čepem následuje montáž vahadel za středovým složením a pod horní rámovou trubkou a nakonec tlumič. V dalším oddělení se kola kompletují do krabic spolu s komponentovými kity, které je možné si vybrat, stejně jako barvu a tlumič, na internetu nebo u specializovaného prodejce.
Díky tomu je možné si vybrat, jaké vybavení ten který rám bude mít a zákazník s menším rozpočtem tedy nemusí kupovat to nejdražší vybavení jen proto, aby se dostal ke svému vysněnému rámu.
Stejným způsobem to funguje i u nás, kdy je možné si u dovozce přesně vybrat ten správný kit komponentů a barvu. Proto je každý Santa Cruz svým způsobem originál a kamkoli přijede, vzbudí zasloužený rozruch.

Převzato z časopisu Cykloservis
Dušan