0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Srovnávací test kol MERIDA HFS 2000 a Mission 2000

Merida_HFS_2000_a_Mission_2000V letošním čísle 3 (Cykloservisu) jsme uveřejnili článek Mlha kolem odpružení, kde jsme porovnávali v praktickém testu dvě shodně osazená kola RB - pevné CRX a odpruženého speedstera. Pro nezávodní použití v terénu i přes o něco vyšší hmotnost lépe vyhovoval speedster, neboť přinášel mnohem pohodlnější jízdu a daleko stabilnější záběr v rozbitém terénu.

Do dalšího dvojtestu jsme si vybrali pevné a celoodpružené kolo od značky Merida, která disponují prakticky totožnými komponenty (kromě brzd) a velmi podobnou geometrií. Rádi bychom tak pomohli zájemcům o koupi kola, kteří se nemohou rozhodnout mezi pevným a celoodpruženým strojem.

HFS 2000 vs. Mission 2000

První dvě věci, které budou váhajícího zájemce zajímat, je cena a váha obou kol. Pevný stroj Merida HFS 2000 stojí 34 490 Kč a váží rovných jedenáct kilo, celoodpružený Mission 2000 pak stojí 55 990 Kč a váží 12,4 kg. Rozdíly je třeba hledat nejen v přítomnosti tlumiče a ve větší složitosti zadní stavby missiona, ale také v použitých brzdách. HFS je bržděn ráfkovými Avidy SD 5, zatímco missiona zpomalují nepoměrně dražší hydraulické kotoučovky Avid Juicy Five.

Oba rámy jsou postaveny ze slitiny hliníku Al 6066 za pomoci hydroformingu, trubky modelu HFS jsou dokonce trojitě zeslabovány. Zadní stavba je profilována pro zjemnění vibrací a je připravena jak pro kotouče, tak i ráfkové brzdy. Rám Mission má zadní stavbu zavěšenou na hlavním čepu za sedlovou trubkou na úrovni středního převodníku. Na témže rameni zadní stavby je uchyceno i zadní kolo. Horní vzpěry jsou pro letošek vyrobeny z karbonu, čímž se podařilo snížit hmotnost rámu o 80 gramů. Přepákování I-link působí na dlouhý tlumič, který vede zpět k patkám. Délka tlumiče by měla přinést citlivější reakci na nerovnosti při nižší hmotnosti.

Komponenty

Obě kola jsou osazena vzduchovou vidlicí Manitou R7, která má u HFS zdvih 80 mm, zatímco u missiona 100 mm. Obě shodně disponují lockoutem TPC, ovládaným na pravé straně korunky. Mission 2000 je vzadu odpružen tlumičem Manitou Radium RL, který rámu poskytuje zdvih zadní stavby 95 mm. Tlumič je možné páčkou ze řidítek kdykoli zablokovat.

Pohon je v režii sramu s přehazovačkou X.9 a přesmykačem X.7, které ovládají páčky Trigger ze sady X.7. Kliky FSA V-Drive mají integrovanou osu s vnějšími ložisky.

Kola jsou zapletena firmou DT Swiss na nábojích Cerit a ráfky se liší frézovanými brzdovými plochami. Pláště Crossmark od firmy Maxxis mají na obou kolech shodný rozměr 2,1". Kokpit je také totožný, včetně 95 mm dlouhého představce a 600 mm širokých rovných řidítek vlastní značky X-Mission, od níž je i sedlo a sedlovka. Kola se tedy liší pouze použitými brzdami. Z toho vyplývá, že obě jsou stavěna pro XC použití, čemuž odpovídá i nastavení zadní stavby. Ale nepředbíhejme.

Geometrie a posed

Obě testovaná kola mají velikost 18", což je striktně dodrženo na délce sedlové trubky. U obou kol měří od středu po vrchol 460 mm, ale u missiona je použit větší sloping se vzpěrou sedlové trubky. Důvod je jasný. Kvůli skoro 10 cm zdvihu zadního kola jsou v klidu pedály, střed i sedlo (zasunuté na stejnou výšku jako u pevného kola) u missiona o 30 mm výš než u HFS. Po nasednutí se však rozdíl po zanoření tlumiče o něco zmenší. Přední část kol je díky rozdílnému zdvihu také jinak zpracována, ale řidítka missiona jsou pouze o 1 cm výš, než u HFS. Pevný rám má totiž sice o 2 cm kratší vidlici, ale zase má o centimetr delší hlavovou trubku. Posed je tak díky zmíněným parametrům na obou kolech velmi podobný.

Rozdíl je však cítit při jízdě. O něco větší váha missiona je znát těžším zadkem a také zadní stavba je o 12 mm delší. Ačkoliv podle katalogu má hlavový úhel u obou kol shodnou hodnotu 70,5°, u missiona je pocitově zatáčení trochu snazší.

Rozjezd na pevném podkladu je logicky rychlejší na lehčím kole, tedy na HFS. Mission se sice dá zablokovat, takže působí pevným dojmem, ale váhový hendikep tu prostě je. Kdybychom si však kupovali kolo na silniční sprinty, asi bychom se nedívali po horských kolech. Zájemce o Meridu HFS či Mission pravděpodobně spíš požaduje kolo pro jízdu terénem. A tu mu obě kola zprostředkují každé po svém.

Geometrie obou modelů není ani krátká, ani dlouhá, oba stroje jsou v terénu příjemně ovladatelné s kvalitní odezvou na jezdcovy impulsy do řidítek. Pro jízdu na suchých pěšinách bez hrbolů stačí mít pouze HFS, pevný rám je dostatečně tuhý a ačkoliv nepobírá prakticky žádné nerovnosti a servíruje je přímo do jezdcova pozadí, použitím karbonové sedlovky by se podařilo získat celkem pohodlný stroj. Rozhodně by se na HFS dvoutisícovce dalo obstojně závodit na krátkých nenáročných okruzích závodů XC. V rychlých sjezdech je kolo obratné a celkem slušně reaguje na povely, ochotně se zvedá do vzduchu a rychle zatáčí.

Mission je stavěn spíš na náročné XC a maratonské tratě, kde díky blokaci tlumiče dokáže obstojně simulovat jízdu na pevném kole, ale v terénu zvládne pohltit větší rázy, aniž by se vlivem šlapání jakkoli pohupoval.

Do tlumiče jsme nejdřív nafoukali tlak 70 PSI, ale ten byl na 70kilového jezdce ještě příliš velký, neboť po nasednutí se tlumič prakticky skoro nezanořil. Proto bylo nutné ubrat až na 50 PSI. To se již po nasednutí pohnul do zhruba 15 % svého zdvihu. Přesto však zadek nebyl tak citlivý. Bylo to způsobeno i tím, že tlumič potřebuje určitý čas na zajetí.

Zadní stavba při jízdě tlumila až větší nerovnosti, ty malé v řádu třetiny zdvihu s přehledem ignorovala. Funkci systému LRS 2007 tedy chápeme tak, že nejde o dokonalou žehličku všech překážek v cestě, ale spíš o bonusové odpružení, které se projeví až v těžším terénu, zatímco při rychlé jízdě neubírá energii vynaloženou jezdcem.

Ve výjezdu se přední kolo missiona díky delší zadní stavbě prakticky nezvedá, ale ani odpružení nijak extra nepomůže přes menší nerovnosti. Teprve ve sjezdu přes vystouplé překážky se zadní stavba probudí a přinese kýžený zdvih. Je pravděpodobné, že stejně jako u vidlic Manitou se tlumič po delším čase, než jsme měli vyhrazen na testování, zajede a stane se citlivějším a pak teprve přijde k duhu i páčka lockoutu na řidítkách. V průběhu testu jsme ji však díky kombinaci systému odpružení, které minimálně reaguje na šlapání, a tužšího chodu tlumiče často nevyužívali.

Každému co jeho jest

Obě meridy jsou určeny na sportovní zatížení při XC závodech a maratonech. Model Mission je o 1,4 kg těžší, než pevný HFS, ale přinese ke středně tuhému rámu bonusových 95 mm zvihu, které se projeví pouze v těžším terénu, ale na rovném podkladu se nijak o slovo nehlásí. Missiona tedy jistě ocení závodníci tvrdších XC závodů a hlavně maratonci, kteří uvítají jistou dávku pohodlí v rozbitém terénu, ale nechtějí věčné pohupování po každém šlápnutí. Po HFS by měli sáhnout sportovci bez ambicí na výrazné zlepšení své techniky jízdy, neboť jim přinese příjemné ovládání a výtečnou hmotnost.

 

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

V tabulce nevyplněné údaje u modelu Mission se shodují s údaji u modelu HFS.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE
 HFS 2000MISSION 2000
Rám A6066 A6066 + Carbon
Tlumič ----- Manitou Radium RL LRS (95 mm)
Vidlice Manitou R7 Super Lo  
Zdvih vidlice 80 mm 100 mm
Brzdové páky Avid SD 5 Avid Juicy 5
Středové složení FSA MegaExo  
Kliky FSA V-Drive (44-32-22 z.)  
Řazení Sram X7 Trigger (3x9)  
Přesmykač Sram X7  
Přehazovačka Sram X9  
Kazeta Sram PG-970 (11-32 z.)  
Náboje DT Swiss Cerit Centerlock  
Ráfky DT Swiss X45O / X455 Disc  
Pláště Maxxis Crossmark 2.1 Kevlar  
Řídítka X-Mission Comp Flat  
Představec X-Mission Pro  
Sedlo X-Mission Comp  
Sedlovka X-Mission Comp  
Pedály Shimano M520  
Hmotnost 11,0 kg 12,4 kg

 

GEOMETRIE RÁMŮ

Geometrie ramu

 
OznačeníParametrHFS 2000MISSION 2000
a Úhel hlavy 70,5° 70,5°
b Úhel sedlové trubky 73,5° 73,5°
C Délka horní rámové trubky 590 mm 590 mm
D Délka sedlové trubky 460 mm 460 mm
E Délka zadní stavby 420 mm 432 mm
F Rozvor 1072 mm 1088 mm
G Hlavová trubka 135 mm 125 mm

 

Text a foto: redaktoři časopisu Cykloservis

 

Převzato z časopisuLogo casopisu Cykloservis