0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Nejen o kolečko navíc! (Shimano)

Raketový nástup deseti pastorků kazety u konkurenčního Campagnola, které jimi vybavilo až na dvě výjimky prakticky celou svou výrobní řadu, Shimano nezachytilo a zůstalo v tomto směru pozadu. Celý svět očekával okamžitou odpověď v podobě "japonské desítky", ale ta přišla teprve letos, respektive vloni, kdy byla poprvé odhalena. Týkalo se to ale jen nejvyšší řady Dura-Ace, což bylo pro širokou cyklistickou veřejnost přeci jen zklamáním. Víceméně podle očekávání však letos její šlépěje následuje také o stupeň nižší sada Ultegra. Ta ještě nikdy nebyla inovovaná takovým způsobem, aby připomínala špičkovou závodní sadu nejen designově, ale také technologicky.

Ultegra 6600 (to je její přesné katalogové označení) využívá kromě nejpodstatnější změny, kterou je přechod na desetistupňový systém, také nově zavedenou technologii Hollowtech II, která sjednocuje kliky a osu šlapacího středu do jediného celku, což zaručuje velmi účinný přenos energie při současném snížení hmotnosti. Představení této technologie u sady Dura-Ace v loňském roce je pokládáno za jeden z nejvýraznějších mezníků vývoje cyklistických komponentů poslední doby, přínos z pohledu tuhosti ostatně potvrzují mnohé testy. Kliky Ultegra budou dodávány jak v provedení s dvěma převodníky (52/39, 53/39 zubů), tak i s třemi (52/39/30 zubů), což jistě uvítají turisticky zaměření cyklisté bez závodních ambicí. Ti tuto možnost v desetistupňovém provedení navíc neměli ani u řady Dura-Ace, neboť ta dosud byla v provedení s trojpřevodníkem vybavena pouze devítikolečkem (o podobě pro rok 2005 zatím nepadlo jediné slovo).
Nové provedení řadících a brzdových pák Dual Control přináší jejich ergonomičtější tvar i pohyb páky po obloukové dráze, což přináší rychlé a přesné řazení. Dual Control samozřejmě bude kompatibilní s cyklocomputerem Flight Deck, nebude chybět možnost dokoupení bezdrátového kitu.
Přehazovačky budou nabízeny ve dvou provedeních, a to buď s krátkým ramínkem, nebo s delším, určeným právě pro použití ve verzi s trojpřevodníkem (pro ni bude v nabídce i odpovídající přesmykač).
Vylepšená je poplatně Dura-Ace i konstrukce excentricky uložených brzdových čelistí, které jsou vybaveny odolnějšími brzdovými cartridge špalíky - to nově umožňuje jejich přesnější nastavení vůči ráfku pomocí vypouklých podložek, tedy podobným systémem, jaký je používán u V-brzd horských kol.
Náboje se zvýšenou odolností ložisek jsou nyní vybavené zdokonaleným těsněním, měly by mít hladší chod pro zajištění minimálního odporu. Zadní náboj je navíc opatřen zvláštním vnitřním mazným pouzdrem.
Součástí sady je také sedlovka z lehké hliníkové slitiny se snadným nastavením posedu, změnou prošly i pedály, nyní s katalogovým označením PD-6610 SPD-SL, které mají oproti předchozímu modelu širší základnu a jsou barevně sladěny s odstínem celé nové sady (tmavá stříbrná barva s pololesklou úpravou leštěním).
Dalším, ne nepodstatným přínosem této nové sady komponentů je široká nabídka kazetových pastorků. Kazety s počtem zubů 11-23, 12-23, 12-25 a 12-27 jsou vhodné nejen pro deseti, ale také pro devítistupňové náboje, takže v případě upgrade kola není zapotřebí kupovat zadní náboj, ale lze použít stávající. Mimo obvyklou škálu pastorků jsou zahrnuty juniorské kazety s potřebnými počty zubů.
V neposlední řadě bude všechny určitě zajímat hmotnost celé sady. V prototypovém stádiu nezbývá, než věřit výrobci, který uvádí, že díky použitým technologiím a designu má celá sada vážit o 100 g méně než její současné provedení.
Příznivci silniční cyklistiky se tedy již mohou těšit na velmi kvalitní sadu, jejíž technologické prvky převzaté z nejvyšší řady Shimana úspěšně prošly dlouhodobými testy. A cena? Podle prvních signálů by se měla pohybovat pod cenou současné Ultegry, jak nám prozradil český zástupce značky.


Převzato z časopisu VELO
Text a foto: André Vebr