0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Merida Trans Mission Team

Žijeme v době, kdy je horské kolo na světě už 30 let. To je sakra dlouho na to, aby se při dnešním tempu vývoje a uvádění nových technologií na trh stihlo vytříbit zrno od plev. A tak většina špatných koncepcí zapadla do propadliště dějin. Místa obvyklých prasklin rámů byla díky zkušenostem jezdců posílena, dávno byla objevena hranice životnosti kosmických materiálů, zdvihy celoodpružených kol našly své hranice u jednotlivých kategorií a podle geometrie kola se dá poznat jeho zaměření.

Jestli vám přijde, že všechna kola v testech jenom chválíme, není to tak úplně pravda. Naše práce totiž nespočívá v tom najít na kole co nejvíc vad (což je dnes díky výše zmíněným faktům prakticky nemožné), ale doporučit ten který stroj tomu správnému zákazníkovi. O to samé se budeme snažit i u Meridy Trans Mission Team. Loňský model Race jsme testovali přesně před rokem a po přečtení testu si stále plně stojíme za svým. I model Team pro rok 06 je vyváženým strojem pro rychlou jízdu v rozbitém terénu, jenž je díky systému SPV schopen se na asfaltu chovat jako pevný. Oproti loňsku se změnilo hodně. Loňský model Race, který stál 92 tisíc, je letos osazen sadou Shimano XT a stojí už jen 68 tisíc. Jeho tehdejší místo zaujal právě námi testovaný Team za 93 tisíc. Obrovskou změnou kromě mnohem nižší ceny je i o 700 gramů nižší hmotnost. Tu má na svědomí nová vzduchová vidlice Manitou Minute, karbonové kliky FSA, Trigger X.0 (!) a nové sedlo s karbonovými ochrannými prvky. I pro letošek zůstává přehazovačka X.0, kola DT Swiss s nábami DT Hügi a komponenty FSA.

Rám
Hydroforming, LRS, SPV, všechny tyto pojmy jsou už notoricky známé. O Meridě se všeobecně ví, že posunuje vývoj kol hodně kupředu a tak by bylo zvláštní, kdyby její vlastní rámy byly svařeny z obyčejné roury. Místo toho na nich najdeme tlakem tvarované trubky (HFS), které splňují svou mohutností jak nároky na vynikající tuhost, tak i díky proměnlivé vnitřní tloušťce stěny vynikající váhové parametry. Systém LRS je uzpůsobený svižnému stylu jízdy.
Vidlice Minute 4 má nově 32 mm průměr vnitřních nohou, vzduchovou pružinu s SPV a na řidítka vyvedenou páčku IT, která plynule snižuje zdvih vidlice. Po jejím stlačení se dá zdvih snížit až asi na 4 cm zdvihu, ale tím se radikálně změní geometrie kola. Ideální je vidlici pro výjezd spustit tak na 8 cm, pak je kolo ještě dobře ovladatelné. Vidlice nepostrádá komoru SPV, která dokáže podle velikosti tlaku uvnitř oddělit velké rázy vzniklé nerovností terénu od sil vzniklých šlapáním jezdce a tak zabránit nežádoucímu pohupování. Tu samou vychytávku poskytuje i tlumič Manitou Swinger 3 Way, takže obě jednotky se dají pomocí pumpičky na tlumiče dobře vyladit, aby fungovaly v harmonii.
Skvělým komponentem je řazení Trigger X.0 od amerického SRAMu, které pro letošek doznalo mnoha vylepšení. Jednak se zkrátil chod páčky, takže přehazování je rychlejší, dále je možné na jedno zatlačení palcem na větší páčku přehodit o 5! pastorků najednou. Horní krytka těla řazení je z karbonu, což ušetří nějaký ten gram a dokonce je možné měnit polohu velké řadící páčky i polohu těla řazení vůči brzdové páce. K domerida0losti tak Triggeru X.0 už chybí pouze vodotrysk. Karbon najdeme i na klikách FSA Team Issue s dutou osou Mega Exo a vnějšími ložisky osy. Pěkné a efektní. Kola na nábách DT Hügi jsou špičkou, o níž není třeba se rozepisovat. Jednoduše domerida0lost.

V lese
Trans Missiona jsme provětrali v drsném terénu krkonošské zimy zrovna v týdnu, kdy panovaly mrazy minus deset až patnáct stupňů. Všechny cesty byly domerida0le umrzlé, vypluhované a v lese udupané od pěšáků. Na jedné cestě byla hodně rozbitá roleta od pneumatik traktoru, jinde zase zmrzlé haldy vyházeného sněhu. Ve sjezdech mezi stromy se pak kolo v prašanu zařízlo až na zmrzlou zem, takže celkově Merida dostala dost zabrat, no a jezdec vlastně taky. Posed na kole je uzpůsoben pro rychlou jízdu, takže rám je středně dlouhý, stejně tak představec. Zadní kolo je při jízdě víc zatíženo tělem jezdce díky sedlovce FSA, která má hodně dozadu posunutý zámek. To hodnotíme pro jízdu z kopce kladně, neboť jezdec tak má šanci šlapat spíš dopředu před sebe a ani není tolik zatížen předek. Ve výjezdu by se to mohlo projevit negativně odlehčením předního kola. Naštěstí pomůže páčka IT na řidítkách, která sníží zdvih vidlice. Kokpit tak klesne níž nad povrch a celý posed se zlepší. Ve sjezdu je potřeba vidlici roztáhnout. Stlačení páčky IT Minutku uvolní a pak je nutné zatáhnout za řidítka, aby se vidlice vahou předního kola roztáhla. Geometrie je již tradičně dobře vyladěna, aby taky ne, když se na Trans Missionu v Pyrenejích prohání i José Hermida. A ten by na nějaké plečce nejezdil. Trans Mission je ideálním kompromisem mezi obratností a rychlostí. Dá se na něm zajezdit jak v klikatých zatáčkách, tak i v dlouhém táhlém sjezdu s kameny a kořeny. Když SPV dostane ránu, automaticky se vypne a nechá vidlici pracovat. Na několika za sebou jdoucích rázech se tedy vidlice chová jako by na ní žádný nápis SPV nebyl, tlumič jakbysmet. Na malé výstupky od pneumatik traktoru však SPV nereagovalo, takže je potřeba si rozmyslet, jestli dát do komor obou jednotek víc vzduchu a pak nechat kolo pružit jen v hodně drsném terénu, nebo vzduchu míň a dopřát odpružení mnohem větší volnost a tudíž i tělu mnohem víc komfortu. Ať to zní sebe paradoxněji, na měkčím tlumiči se v rozbitém terénu lépe stoupá, protože se jezdec může soustředit hlavně na šlapání, zadní kolo kopíruje překážky a není třeba si tolik dávat pozor na výběr stopy. Jezdec je tak nahoře mnohem odpočatější, než kdyby musel na každém kořenu kolu ještě odlehčovat nadzvedáváním těla a podobně. O drsnějším nasazení kola hovoří i kotouče o průměru 203 mm hydraulických kotoučovek Magura Louise FR. Poslední dvě písmenka prozrazují určení pro freeride, plastová páka však odolnosti zas tak moc nenapovídá.

Pro koho
Merida Trans Mission je určena pro jezdce, který buď žije uprostřed drsné přírody bez asfaltek a potřebuje se s co nejmenší námahou dostat z domu do práce. Také osloví maratonce, jenž objíždí ty nejnáročnější maratony. Na nich je funkční odpružení vždy přínosem, neboť oddaluje únavu a přináší nesrovnatelné pohodlí. Stejně tak by si tranďáka měl koupit starší biker, jehož záda už nejsou to co za mlada a každý ráz ze supertvrdé XC zadní stavby je pro něj utrpením. 12,8 kilo váhy je na all mountain celopérko hodně příznivá hmotnost, v tomto segmentu se váhy pohybují spíš za hranicí 13,5 kg. Vybavení kola je také výtečné. Cena se sice blíží ke stovce, ale za ten luxus a pohodlí se to rozhodně vyplatí investovat.

 

Rám Trans Mission Prolite66 / Manitou LRS SPV, 120mm
Vidlice Manitou Minute 4 IT, 130mm
Kliky FSA Carbon Pro Team MegaExo
Řazení Sram X.O Trigger
Přehazovačka
Přesmykač
Sram X.O / Sram X.GEN
Brzdy Magura Louise FR 210mm
Náboje
Ráfky
Pláště
DT Swiss DT340 Disc
DT Swiss XR4.1 Disc
Maxxis Ignitor/Dynomite 2.1
Řídítka / představec FSA XC 280 / FSA FR230 OS
Sedlo / sedlovka X-Mission Carbon / FSA SL 220
Hmotnost 12.8 kg



Převzato z časopisu Cykloservis
(red)