0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Merida Matts Sport

Merida si po mnoho sezon drží linii dobrých, vkusných a zároveň neustále se vyvíjejících rámů svých kol. Hlavní devizou je velmi příznivá cena, která však současně reprezentuje vysoký standard nabízených materiálů. Jejich magneziová řada obsahuje i pro sezonu 2003 několik modelů, a to jak ve verzi čistých hard-tailů, tak i v oblasti XC odpružených rámů. Merida na svých rámech pracuje s každým detailem, což je patrné v provedení geometrií. Každá řada kol je vzhledem ke svému použití zařazena do jedné z kategorií. Vzadu pevné biky se řadí do čtyř skupin, nepočítáme-li dvě samostatně tvořené skupiny dámských rámů. Ty taky neřadíme do skupiny XC kol. Podle materiálů rámů, konečné ceny a výbavy pak máte možnost volit mezi čtyřmi typy geometrií. S nižší cenou je přímo úměrný úbytek v hodnotě délky horní rámové trubky. Také základní úhly se mění podle předpokládaného využití. Kdo váhá mezi odpruženým nebo pevným rámem pro závodní XC z magnezia se dozví, že pevná verze je o 1,1 cm delší a její oba úhly jsou o 0,5 stupně menší. Všeobecně jsou rámy od Meridy sportovnějšího charakteru s kratší horní rámovou trubkou. Magneziová řada je pak nekompromisním zástupcem závodního speciálu, kdy je na pohodlí jezdce myšleno až v poslední řadě. Hlavním parametrem je tuhost, váha a ideální geometrie na závodní tratě. Matts Special Edition zahrnuje dva modely s označením D a V. D je zkratkou pro tentýž bike s kotoučovými brzdami od Shimana.

Frame
Special Edition je postaven na duralové slitině s označením Matts Sport Lite Alloy. Mohutný duralový rám je vylepšen robustními sváry, které jsou provařeny v oblasti spodní části hlavového složení. Integrované hlavové složení je již standardem všech lovců dnešních zákazníků, takže nechybí ani na Meridě. Rám je výrazně profilován, viz obrázek. Přes všechny vědecké náhledy se jedná jednoduše řečeno o co nejvyšší efektivitu v přenosu síly při snížení váhy na minimum a zachování ideálních jízdních vlastností a životnosti. To je cílem většiny výrobců kol, u Meridy si ale vzhledem k rozsáhlému zázemí mohou dovolit podporovat vývoj vlastních koncepcí. Perfektní práce s detaily rámu je patrná na zadních patkách, tvar však nepočítá s upevněním nosiče. Jeho nasazení je velmi náročné a vyžaduje využití i jiných nástrojů, než které bychom rádi viděli v rukou mechaniků. Výměnný hák přehazovačky a dva úchyty pro košíky na láhve jsou u závodního rámu samozřejmostí. Pro puntičkáře, kteří se chtějí dovědět co nejvíc, uvedu základní parametry tohoto rámu. Testovala jsem velikost 18", která vykazuje horní trubku měřenou od středu hlavy do středu sedlové trubky kolmo 57,1 cm, úhel hlavové trubky 71°, sedlové 73,5°, zadní stavbu 42 cm, hlavu 12 cm a celkový rozvor 104,17 cm. Dá se tedy vydedukovat, že kolo je stavěno se sportovnější a ovladatelnější geometrií.

Speed V
Merida Matts Special Edition nabízí za 29 900 korun opravdu mnoho. Základ tvoří sada Shimano XT, která je nefalšovaně osazena na všech důležitých partiích kola. Především kliky jsou vybrány s ohledem na ostrou a nekompromisní jízdu, kdy šetřit se rozhodně nevyplatí. V kombinaci s kvalitním materiálem rámu je souhra dokonalá. Důraz Merida klade na skladbu komponentů, které nesou logo Ike. Tyto komponenty nabízejí mimo standard ještě ucelenou sérii karbonových součástek na kolo. Naleznete zde sedlovky, rohy, představce nebo silniční rám a vidlice. U Matts SE jsou namontovány klasické duralové komponenty, ty však nesou známku malých, ale velmi důležitých detailů. Zpracování frézované pokličky představce nebo anatomických rohů jsou jedním z nich. Spoléhat se u V kategorie musíte na klasické V-braky od Avidu, což bohatě stačí. Přední odpružená vidlice Manitou Axel Elite, je se svými 80 milimetry zdvihu slušným základem. Tato montážní verze váží 4,2 Ibs a nabízí se také ve variantě 100milimetrového zdvihu. Vidlice disponuje seřizovacím mechanizmem pro nastavení předpětí pružiny. Útlum je olejový (Fluid Flow) a pracuje při zpětném kroku vidlice. Základem modelů 2003 je specifický můstek nohou, který je veden obráceně. Na kole jsou namontovány platformové pedály s duralovou ohrádkou. Se sadou Shimano XT dobře korespondují i ostatní značkové doplňky v podání ráfků Ritchey nebo pneumatik Maxxis Exception 2.1. Za zmínku stojí, že tento model si můžete koupit v rozptylu velikostí od 16" do 24".

MTB Sport
Už kategorie, do které je tato Merida zařazena, napovídá, k jakému účelu se bude hodit nejvíc. Geometrie je po usednutí svou kratší stavbou velmi příjemná a vyvolává pocit vysokého komfortu. Kolo je výbavou na vysoké úrovni, takže na závodní tratě se s ním bát nemusíte. Krok přední odpružené vidlice je pro pružinové systémy klasicky citlivý a reaguje okamžitě na první podněty terénu. Vidlice navíc nepostrádá útlum, takže režimy nastavení jsou velmi pestré. V zimě navíc pružina vždy odvádí tu nejlepší práci. Do tohoto počasí mně moc nesedly pneumatiky s tak jemným vzorkem, jakým Maxxis Exception určitě disponují. V létě však budou dobré a dokáží výrazně kolu odlehčit. Geometrie bude dobře vyhovovat všem technickým jezdcům, kteří kolo využívají na plno a dokáží si vychutnat všechny nástrahy terénů. Do výjezdů se i přesto kolo chová kultivovaně a každý zkušenější jezdec ho bez problémů zkrotí. Odezva na šlapání je i vzhledem k váze kola velmi dobrá. Celkově jde o ideální kolo pro všechny typy jezdců, kteří chtějí osedlat stroj opravdu kvalitní, na kterém se mimo hltání kilometrů potkají i s radostí z technických pasáží.

 

Technická specifikace
Rám: Matts Sport Lite Alloy Frame
Tlumič: Manitou Axel Elite 80
Pedály: VP platformy
Brzdy/páky: Avid Singel Digit 5/Avid
Přehazovačka/přesmyk: Shimano XT
Kliky: Shimano XT
Náboje: Shimano XT
Ráfky: Ritchey Pro
Pláště: Maxxis Exception
Sedlovka/sedlo: Ike Lite
Hmotnost: 11,5 kg
Cena: 29.990,-Kč

Text a foto: Tereza