0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Kolo z pralidu

Tentokrát nepředstavíme žádnou horkou novinku ani luxusní stroj. Měli jsme možnost si osahat jednoho z průkopníků celoodpružených kol, který něco pamatuje a dnes již zaslouženě zdobí stěnu jedné nejmenované kultovní prodejny, kde na něj se zalíbením padne oko nejednoho znalce či pamětníka krátké historie MTB.

Softride = měkká jízda
Když firma Allsop vyrobila v devadesátých letech svůj první odpružený představec a následně i předchůdce zadního tlumiče, tzv. větev, netušili konstruktéři ještě, že jde o větev slepou. Představce byly nahrazeny vidlicemi a větev se nakonec chytila jen na čas převážně v triatlonu. Tato téměř deset let stará historie se dostala i do našich končin a zaujala stavitele rámů.

Základ je rám
Rám je vyroben z materiálu Columbus Cr-Mo řady Thron přesně na míru, protože pružící větev má jen minimální rozsah nastavení výšky. Horní rámová trubka je zalomena v půlce k zadním patkám, kvůli prostoru pro pružení. Větev je uchycena v přední části a opírá se v místě zlomu, kde je možné nastavit její výšku. Základ větve tvoří dva kompozitové díly půlkulatého průřezu, pohybující se navzájem po sobě díky gumové hmotě, jíž jsou k sobě spojeny. Sedlo je na objímce obepínající oba díly, takže je možno jej libovolně posouvat vpřed a vzad. Zdvih tohoto předchůdce odpružené sedlovky je kolem 5 centimetrů. Zcela jistě by bylo možno dosáhnout i 20 centimetrů, ale to by nejspíš šlo o nepružnou deformaci. Nárazy od předního kola jsou vedeny přes pevnou Cr-Mo vidlici do paralelogramového představce s pružinou, který je ladně pohlcuje zdvihem 5 centimetrů. Vůle v jeho čepech již tak ladná není. Jedná se samozřejmě o klasické provedení do vidlice se závitem, na A-head zapomeňte.

Nesmrtelné XT
Kolo je osazeno téměř výhradně sadou Shimano Deore XT, což byla ve své době nezničitelná sada, která je ještě dnes občas k vidění. Náboje se stále točí jak strojek švýcarských hodinek. Brzdové páky mají posilovač, který umocňuje výkon cantilever čelistí. Dvouprsté páky padnou do ruky naprosto přesně. Pouze přehazovačka ja z nižší řady DX. Ráfky Remerx mají již nějaký ten šrám, přece jen poznaly drsnou tvář Dolomit, kde byl stroj předmětem obdivu německých bikerů na mnohem věhlasnějších mašinách. Pláště Continental vzadu a Michelin vpředu jsou zkušenou volbou. Mohutné věnce převodníků napoví, že ještě nejde o systém Microdrive. Textilní páska na přední části větve není kvůli pohodlí při vypadnutí z pedálů, ale pro zpevnění naprasklého kompozitu. Váhu stroje jsme nezjišťovali, neboť ve své době se na ni tolik nehrálo, spíše šlo o jízdní vlastnosti a nové možnosti, které toto řešení přinášelo.

Slzy nostalgie
Pro ty, kdo přičichli k mountainbikingu až v éře karbonu, kotoučovek a mega-zdvihů, je tohle kolo jen starým kolem, ale pro pamětníky u-braků a cantileverů je příjemnou vzpomínkou na pionýrskou dobu MTB, kdy Francois Gachet kraloval sjezdu při ME ve Špindlu a většina bikerů byli jen pouzí nadšenci...

Převzato z časopisu Cykloservis
(red)