0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Johnny T. (John Tomac)

Nedávno jste si mohli přečíst rozhovor se silničním polobohem Eddy Mercxem, nejúspěšnějším cyklistou všech dob, uctívanou modlou. I horská kola mají takovou legendu. Jmenuje se John Tomac a je to nejuniverzálnější biker všech dob. Nikdo jiný nedokázal skloubit cross country, sjezd, silnici a BMX na nejvyšší úrovni a přinášet medaile ve všech disciplínách.

Ačkoli byl Johnny T. hvězdou první velikosti, nikdy se jako hvězda nechoval a proto se stal idolem své doby. Kdo by neznal slavnou fotku z raných dob MTB, na níž má biker na horském kole první odpruženou vidlici Manitou a silničářské berany? V té době vyhrával v USA národní šampionáty jak na silnici, tak na MTB, proto nechtěl při přesedlání ze silničky na bajka měnit úchop řidítek. V roce 1989 a 1991 se stal Mistrem světa horských kol v XC a v roce 1991 i vicemistrem v DH. Druhé místo na MS ve sjezdu zopakoval ještě v roce 1997. Jemu sjezdaři vděčí za použití celoodpružených kol, když v roce 1993 jako první jel sjezd na celoodpruženém kole značky Raleigh. Byl to podnik světového poháru v kanadském Mont Ste Anne, který vyhrál a tak dokázal, že s odpruženým kolem lze jet rychleji a bezpečněji. Od roku 1998 podniká, založil vlastní značku Tomac a závodění pověsil na hřebík. Když potkáte člověka, kterého jste v mládí obdivovali, nedá vám to se ho na tu dobu nezeptat.

Johnny, jezdil jste v době, kdy se zrodilo Mistrovství světa MTB a horská cyklistika zažívala neuvěřitelný boom. Byl jste nejuniverzálnějším a nejuznávanějším cyklistou. Jak na tu dobu dnes vzpomínáte?

Závodit jsem začal v polovině 80. let a první Mistrovství světa jsem vyhrál v roce 1989 v Belgii. Mountainbiking se rozjížděl šíleným tempem, byla to úžasná doba. Každý chtěl mít horské kolo, mezi lidmi byla cítit ohromná radost z toho, že již mohou na kolech jezdit do strmých kopců i v terénu, což bylo do té doby na silničních kolech nemyslitelné. Já tehdy jako jeden z prvních testoval odpruženou vidlici, kola se používala pevná i na sjezd. Oblíbený byl Kamikadze downhill, kde se jezdilo na tu dobu neuvěřitelnou rychlostí blížící se 100km/h. Tehdy byl hlavním faktorem pouze člověk, dnes je to úplně jiné. Hodně záleží na technice, máme 20cm zdvihy na sjezdových kolech, odpružení se používá i na XC speciálech…

Dokázal jste vyhrávat v několika různých disciplínách najednou. V čem byl v době, kdy jste byl nejlepší na světě, váš trénink specifický?

Možná to bylo tím, že trénink pro mě byl vším. Vždy jsem si dával pozor na to, abych kvalitně a dostatečně trénoval. Všechno jsem podřídil vyhrávání závodů. Jezdil jsem na silnici, stále dokola pokořoval vlastní rekordy na oblíbených tréninkových tratích a snažil se trénink ani jednou nevynechat. Jeden den v týdnu jsem odpočíval, jinak jsem na kole skoro bydlel.

Vaše kariéra čítá velké množství úspěchů. Jakým způsobem to ovlivnilo váš současný život?

Využil jsem toho tak, že jsme s Dougem Bradburym, otcem vidlic Manitou, založili vlastní firmu Tomac. Vyrábíme kola pro různé disciplíny MTB, přičemž třešničkou na dortu je vedle titanového čtyřčepového modelu Revolver sjezdový model Magnum 204 s 20 cm zdvihu. Na našich kolech pro cross country jezdí závodníci amerického teamu Polo sport Jimena Florit a Jeremy Horgan-Kobelski, oba vítězové seriálu Norba z posledních dvou let. V současnosti nás zastřešila silná finanční skupina, což nám dává mnohem více možností růstu a vývoje nových modelů kol. Rok od roku se nám daří stále lépe. Já se podílím na vývoji kol a mám na starosti propagaci firmy. Závodit jsem přestal před třemi lety, kdy jsem na našem kole Magnum objel světové poháry. Teď se starám hlavně o chod společnosti a už tolik netrénuji.Jsem rád, když se na kolo dostanu aspoň jeden den v týdnu.

Jste majitelem velmi úspěšné společnosti, spolupracujete s nejlepšími lidmi i dodavateli v oboru, vaše kola jsou velmi kvalitní a žádaná. Jak vidíte budoucnost horských kol?

Víte, horská cyklistika se moc změnila a stále se vyvíjí. Existuje mnoho různých disciplín - XC, maratony, 24hodinovky, fourcross, freeride, sjezd, dirt jump, cliff jump, atd. atd. Lidé stále hledají nové příležitosti jak si zazávodit a pobavit se a stále posunují hranice sjízdnosti terénu. Dobře je to vidět na tom, jak se změnil paralelní slalom na louce mezi tyčkami v dual a z něho nakonec vzešel fourcross, plný obrovských skoků, klopených zatáček a hlavně většího počtu jezdců. Myslím si, že se cyklistika bude pořád vyvíjet dál. Já osobně mám rád sjezd, který se také v mnohém změnil. Dříve se jezdily dlouhé, fyzicky náročné tratě, dnes jsou závody mnohem kratší, takže ani rozdíly mezi jezdci nejsou tak markantní.

Když se podíváme na technickou stránku kol, kam se bude ubírat další vývoj? Co se dá ještě vylepšovat?

Zdvihy a geometrie kol jsou již vymyšleny, na klasické cross country se většinou používá 6-9cm, na sjezd pak 18-20cm. Nová technologie odpružení SPV však přináší nové netušené možnosti. Systém, který začíná využívat většina výrobců, dovoluje mnohem lépe regulovat průběh pružení a omezuje vliv odpružení na šlapání. Nyní je možné pro tento systém designovat nové systémy přepákování a odpružení vůbec. Až se je podaří zdokonalit, tak si myslím, že bude velmi těžké přijít s něčím novým, co by přineslo tak významný posun.

Naše čtenáře by jistě zajímalo, jak mohou sehnat kolo značky Tomac v České republice.

Doporučil bych se podívat na naše internetové stránky www.tomac.com, kde je seznam našich dealerů.(ale pro ČR jsem tam dealera nenašel - pozn. webmastera :-))

Chtěl byste našim čtenářům předat nějaké poselství?

Rád bych jezdcům XC popřál co nejvíc najetých kilometrů, freeriderům co nejvíc šťastných přistání a všem vůbec spoustu zábavy a radosti na kole.

Děkujeme za rozhovor a přejeme i vám mnoho štěstí a úspěchů.

Text a foto Dušan