Téměř polovina dospělých uživatelů kola jsou dnes ženy. Mají však, až na výjimky, maličko jiný pohled na jízdu, pohodlí nebo techniku . Preferují spíše komfort před dokonalými jízdními vlastnostmi. Hledají design a pohodlí, nikoli technické finesy, neobvyklá řešení a poslední výkřiky technologií. Stále více využívají kolo nejen jako dopravní prostředek, ale i jako sportovní nástroj pro volný čas.
Proto dnes výrobci připravují dámská kola v ucelených kolekcích. Dámská cyklistika vyžaduje kola s kratší geometrií rámů, kdy vzdálenost od sedla k řídítkům umožňuje vzpřímenější posed, lepší rozhled a předchází se tak bolestem krční páteře. Podobný efekt má i měkčí odpružení, pro nenáročnou a pohodlnou jízdu, a odlišně od pánských modelů tvarovaná sedla, s ohledem na dámskou anatomii.Dámská cyklistika však nejsou jenom dámská kola! I pro dámy se dnes nabízí nepřeberné množství různých doplňků ke kolům. Například dámské dresy, vypasované, zdůrazňující půvaby cyklistek, nebo kraťásky, s vystýlkou tvarovanou pro dámský posed. Nabízí se též dámské tretry, které jsou užší s jinak klenutou podrážkou. Podobně je i u dámských rukavic použit odlišný střih, jemnější materiály a většinou gelové polstrování dlaní. Samozřejmě lze koupit i dlouhé kalhoty a zimní bundy na kolo v dámském střihu, přilby, brýle a mnoho dalšího vybavení.
%pagebreak(Dámské kolo )%
Dámské MTB
Dámská horská kola mohou být ve dvou provedeních: u sportovnějších modelů je použita klasická varianta rámu se zkrácenou délkou horní rámové trubky, která může být pro větší pohodlí jezdkyně ještě prohnuta směrem dolů (obr.1 a 2), nebo s dámským sníženým rámem, kdy horní rámová trubka se napojuje v polovině délky sedlové rámové trubky . Toto řešení je dnes spíše ojedinělé, k vidění pouze u nejlevnějších kol (obr.3).
Sportovně zdatné ženy, případně i ty s delšíma rukama mohou preferovat spíše pánské modely kol. Je proto vhodné vyzkoušet, v případě pochybností, pánský i dámský model.
Dámská krosová kola
Tato kola jsou v dámském provedení, na rozdíl od horských, pouze s jednou variantou rámu (obr.4).
Ta umožňuje snazší nastupování na kolo, je vhodná pro starší generaci cyklistek a slouží i těm dámám, které se na standardním, vysokém, pánském rámu cítí nejistě. Ostatní dámy mohou bez obtíží používat pánských modelů, geometrie krosových kol je oproti horským výrazně kratší a pohodlnější.
%pagebreak(dámské oblečení)%
Dámské dresy
Dámské dresy jsou vyráběné, podobně jako pánské, v různých provedeních. Na rozdíl od závodních dresů v běžných křiklavých barvách, s potiskem sponzorských log a profitýmů, jsou pro běžné sportovní nasazení šité spíše s ohledem na design a pohodlí. Barvy jsou více poplatné momentální módnosti, materiály spíše jemnější – na omak bližší bavlně, i když stále ze syntetických vláken a plně funkční. Střihy jsou výrazněji vypasované, kopírující dámské tvary.
Dámské cyklokalhoty nebo také kraťasy
Cyklokalhoty pro dámy se šijí s odlišně tvarovaným vypolstrováním, poplatným dámskému posedu na kole. K dostání jsou u nás na prodejně dva typy dámských kraťasů. Klasické, elastické kraťásky pro dámy se liší od běžných pánských kratší nohavičkou. V létě se hranice opálení nohou díky tomuto provedení posune výš a lépe se schová pod sukni (obr.1).
Druhé provedení je tzv. volné, kraťasy připomínají běžné civilní . Pod nimi je skrytá elastická vnitřní vložka s vypolstrováním (obr.2).
Samostatnou kategorií by mohla být sukně na kolo. Stejně jako u volných kraťasů, je i pod ní skryta elastická vnitřní část s polstrem (obr.3).
%pagebreak(Dámské tretry, boty)%
Tretry se všeobecně dají rozdělit na sportovní a turistické. V dámském provedení jsou obě varianty užší, s maličko jinak klenutou podrážkou než pánské modely. Sportovní tretry (obr.1) jsou boty s velmi tuhou, plastovou, u nejlepších modelů i karbonovou podrážkou. U těchto treter se nepočítá s možností chůze, pouze s krátkými výběhy do příliš strmých pasáží trati. Naproti tomu turistické tretry (obr. 2) jsou celkově měkčí, vhodnější a pohodlnější i pro delší chůzi. Pozor však na příliš měkkou podrážku! Takové boty jsou velmi „chodivé“, ale po delším používání na kole zarážka (kufr – protikus do upínacího mechanizmu nášlapného pedálu) může začít tlačit na příčnou klenbu chodidla.