0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Co je noveho pane Shimano?

Největší výrobce cyklistických komponentů opět vyrukoval s množstvím novinek. Mezi ty nejzásadnější patří kompletně přepracovaná sada Alivio a řada zcela nových zapletených kol, ale úpravy se týkají i konkrétních komponentů nebo rozšíření některých sad.

Nečekejte u značky Shimano zásadní průlom ve využití karbonu. Tento výrobce stále spoléhá především na kvalitní dural av jeho zpracování je opravdovým mistrem. První vlaštovkou ale může být jedna z nových modifikací zapletených silničních kol Dura-Ace, která využívají karbonové ráfky. Letos ráfky, příští rok sedlovka a za tři roky celá karbonová sada včetně převodníků... Kdo ví? Zanechme ale spekulací a pojďme se věnovat realitě, konkrétně tomu, co nám Shimano ve své továrně v Karviné předvedlo. Na konci března jsme totiž byli jako každoročně pozváni českými zástupci značky na představení novinek, které se na trhu objeví v průběhu letošního roku.

Bike news
Radost snad uděláme všem, kteří se stále nemohou ztotožnit s bikovým řazením Dual-Control. Nabídku shimana rozšiřují nejen samostatné páčky Rapidfire Plus v úrovních Deore LX (model BL-M571) a Deore (SL-M511), ale navíc se na scénu vrací zadní měniče s klasickým tahem, tedy nikoliv inverzním. Týká se to přehazovaček Deore XT a LX. Samozřejmě přehazovačka Deore s normálním tahem zůstává v nabídce. Údajně by to tak mělo být i do budoucna, kdy tuto sportovní sadu čekají rozsáhlejší inovace. V případě zmiňovaných přehazovaček Deore XT a LX, které budou alternativou k modelům s opačným tahem, Shimano nemuselo vyvíjet nic nového a sáhlo do nabídky let minulých. Přehazovačka Deore LX je svou koncepcí i ostře řezaným tvarem zcela totožná s modelem, jenž byl aktuální do loňského roku. Ikstéčko jsme v této podobě v katalogu Shimano vídali do roku 2003. Změnou prošla pouze loga na přehazovačkách, která byla přepracována v duchu současných sad.
Pro rozšíření zaměnitelnosti jednotlivých komponentů Shimano uvedlo (nebo spíš vrátilo) na trh trojici 1,5 prstových brzdových pák. Konkrétně se jedná o dva modely úrovně Deore XT ve verzích pro véčka nebo pro hydraulické kotoučové brzdy a jeden model Deore LX pro V-brzdy a mechanické kotoučovky. Extrémnější vyznavači All Mountain pravděpodobně přivítají další variantu klik Hone. Ty se vyznačují ocelovou vložkou se závitem, která zvyšuje životnost spoje kliky s pedálem. K variantě s třemi převodníky přibyl i typ s dvojpřevodníkem s dvaadvaceti a dvaatřiceti zuby, jenž je navíc vybaven masivním plastovým krytem většího převodníku.
Další inovace je směřována sjezdařům, týká se totiž sady Saint. Řadící páčka Rapidfire Plus obsluhující přehazovačku má zcela přepracovanou objímku, díky níž se dostává výrazně blíž k prstům jezdce a zlepšuje tak ergonomii užívání.
Do řady nových MTB komponentů patří i zapletená kola střední třídy s označením WH-M565. Vyznačují se čtyřiadvaceti nerezovými příčně kříženými dráty na předním i zadním kole, náboji přizpůsobenými pro montáž kotouče systémem Center Lock a ocelovým pláštěm ořechu. Hmotnost je 961 gramů u předního a 1142 gramů u zadního kola. Ráfky jsou přizpůsobené i pro použití standardních V-brzd. Tato kola by se na našem trhu měla objevit až v lednu příštího roku.

Shimano Alivio
Tato sada je určena především pro rekreační cyklistiku, přesto ji řada uživatelů používá i ke sportovnější jízdě. Alivio pro sezónu 2006 doznalo výrazné přepracování, jímž se přiblížilo vyspělejším sportovním sadám. Na první pohled upoutají zajímavě tvarované kliky. Vyznačují se technologií Hollowtech, jsou tedy duté, ale lze je kombinovat pouze se čtyřhrannou osou. Design je rozhodně silnou zbraní klik. Otázkou zůstává, proč výrobce nevyužil Octalink. Ten by sice pravděpodobně o něco zvedl cenu především osy, ale když už je zde Hollowtech...
Kromě těchto nových klik bude v nabídce také řešení tvarově známé ze současného Deore. U nového alivia došlo k přechodu ze systému IG na HG, s čímž souvisí také nové patentované zvedací čepy na převodnících SG-X. Společně s využitím řetězu HyperGlide bylo dosaženo snazšího a tiššího řazení a to i v záběru. Přepracované jsou také středové osy, které se u nové sady pochlubí hladším chodem a delší životností.
Výrazná změna se dotkla i přehazovačky a přesmykače. Byly rozšířeny hlavní čepy po vzoru špičkových sad, čímž se dosáhlo lepší tuhosti a pomalejšího vzniku nežádoucích vůlí. Kladky přehazovačky mají nově po třinácti zubech, takže je možné použít kazetu s největším pastorkem až 34 zubů. Sada Alivio bude i nadále využívat osmi pastorků. Především změnou designu prošlo řazení Rapidfire Plus, které má v nové verzi čiré optické ukazatele zařazeného převodu umístěné nad řídítky.
Stranou zájmu nezůstaly ani V-brzdy. Ty nově využívají kazetové brzdové špalky a především mají o pět milimetrů delší ramena. To má zjednodušit především montáž blatníků. U současného řešení je lanko a prachovka často v kontaktu s blatníkem, což záporně ovlivňuje rovnoměrný chod obou čelistí. Nové Alivio bude na trhu od září a bude možné vybírat mezi černou a stříbrnou povrchovou úpravou.

Na silnici
V letošním roce bude představena jedna zcela přepracovaná silniční sada, která je již po duře a ultegře netrpělivě očekávána. Bohužel si na ni budeme muset ještě nějakou dobu počkat. I tak je ale silničních novinek shimana už teď dost.
Zajímavým komponentem jsou bezesporu brzdové a řadící páky Dual-Control na desetistupňové kazety, které mají nastavitelný zdvih. Ocení je proto jezdci s kratšími prsty, tedy především juniorští závodníci a ženy. Nastavení se provádí pomocí vkládání jednotlivých klínů. Tím se páka přibližuje k oblouku řídítek. Po funkční stránce jsou páky ST-R700 totožné s modely Dura-Ace a Ultegra. Při řazení tedy opisují obloukový pohyb nezbytný pro příkladnou ergonomii. Samozřejmostí je kompatibilita pák s computerem Flight Deck.
Další silniční novinkou jsou kliky Dura-Ace s trojpřevodníkem 52-39-30 zubů. Ty jsou funkčně kompatibilní s trojpřevodníkem Ultegra a nabízí se v délkách 165 až 180 milimetrů odstupňovaných po pěti milimetrech. Jinak se jedná o komponent totožný s klasickým provedením Dura-Ace, tedy včetně systému Hollowtech II.
Nová je také matně černá sedlovka Shimano s označením SP-R600, která kvalitativně náleží přibližně na úroveň sady Shimano 105. Důvodem pro její uvedení na trh je stále rostoucí poptávka po černých komponentech, které často lépe ladí s moderními designy rámů i jiných dílů. Hmotnost sedlovky je 250 gramů při délce 330 milimetrů. Nabízený průměr je 27,2 milimetrů.
Shimano představilo také silniční řadící komponenty určené pro kombinaci s rovnými řídítky, zaměření je tedy na kategorii kondičních kol. Zásadní je především řazení Rapidfire Plus s desetistupňovým mechanizmem.
A teď již k zapleteným kolům. Model Dura-Ace WH-7801-Carbon se může pochlubit hmotností páru 1300 gramů (přední 570g, zadní 730g). Při konstrukci nových kol byl velký důraz kladen na co nejmenší negativní vliv bočního větru. Výsledkem je profil ráfku vysoký u předního kola 28 a u zadního 24 milimetrů. Zadní ráfek je kvůli vysoké tuhosti asymetrický a je skombinován s širokými přírubami náboje. Vpředu je 16, vzadu 20 plochých nerezových drátů. Kola s karbonovými ráfky se budou dodávat od letošního srpna a to výhradně v galuskovém provedení s desítkovým ořechem Shimano. Dalším modelem jsou kola WH-7801-SL vhodná pro klasické i bezdušové pláště. V současné době již řada největších světových výrobců obutí vyvíjí silniční bezdušové pláště pro tato kola Shimano. Ráfky jsou vyrobeny ze superlehké skandiové slitiny s pokoveným povrchem. Dráty jsou přímé a k jejich uchycení do ráfku slouží přetažený duralový šroub. Způsob uchycení v ráfku je tedy podobný, jaký známe například od značky Mavic, pouze ve zmenšeném provedení. Místa na ráfku, v nichž jsou uchyceny dráty, jsou vyztuženy a síla stěny je zde přibližně zdvojnásobena. U náboje jsou použity klasické velké duralové niple. Váha páru silničních bezdušových kol Shimano je 1520 gramů (650 přední, 870 zadní). Na předním kole je 16, na zadním 20 plochých nerezových drátů. Je použit křížený výplet, pouze vzadu na straně kazety je radiální.
Dalšími zapletenými koly je typ WH-R560, jenž náleží přibližně na úroveň sad Ultegra a 105. Jedná se o plášťová kola s hmotností 1776 gramů, která se vyznačují radiálním výpletem předního kola a vzadu na straně kazety. Tvar náboje odpovídá provedení WH-R550, nová kola se ale odlišují lehčími ráfky i dalšími detaily, jako je například indikátor opotřebení brzdné plochy. Výška aerodynamického profilu ráfku je 24 milimetrů. Tento model zapletených kol by měl podle výrobce měl oslovit řadu uživatelů především výhodným poměrem ceny a kvality.
Dá se říci, že je to z novinek vše, alespoň jedná-li se to zásadní. Shimano se rozhodně snaží a dokáže připustit i své případné chyby, o čemž svědčí například návrat klasických bikových přehazovaček a řazení Rapidfire. Přesvědčení, že si každý zvykne na všechno, je asi chybné. Vždy je nutné vyjít vstříc pokud možno všem, proto například současnou nabídku dualů a rapidfirů vidíme jako ideální. Každý si zvolí to, co mu nejvíc vyhovuje.

Převzato z časopisu Cykloservis
Honza