0 Porovnat
Přidejte si do porovnání produkty pomocí ikonky vah a zde si poté můžete porovnat jejich parametry.
0 Košík
Váš košík je prázdný...

Campagnolo 2004

Campagnolo je odjakživa bráno jako šperk mezi cyklistickými komponenty. Název produktů z italské Vicenzy se stal synonymem kvality a elegance. I když tato značka nevyužívá složité výrobní technologie v podání dutých klik a tisícihranných os, kvalitou svých výrobků, designem a zpracováním hliníku a karbonu dokáže vzít za srdce každého silničáře. Pokud se podíváme na pověst italských výrobků, ať už se jedná o automobily nebo třeba o levnou obuv, každého překvapí, že v této zemi také vznikají součástky s pověstí nezničitelnosti.

Stalo se již jakousi tradicí, že při inovaci jednotlivých sad Campagnolo se technologie známé z dražších komponentů každoročně posouvají o sadu níže, aby na vrcholu nabídky vznikly opět nové skvosty a mohly se uplatnit nové technologie. Rok 2004 nebude výjimkou. Aby mohlo být to nejlepší ještě zdokonaleno, přesunul se letošní Record na post Chorusu, tedy jednoduše řečeno. Další nejvýraznější zdokonalení, i když ne nejsložitější, je použití desetikolečka u sportovní sady Veloce. Nejvíce inovací se ale odehrálo u dvou nejvyšších sad, proto jimi začneme. Čtěte pozorně, aby bylo po švihu u piva co probírat.

Karbonový rekord
Nejvyšší sada Campagnola jistě trhá rekordy v použití karbonu. Oproti letošnímu roku tohoto materiálu ještě přibylo. Očekávat na přespříští sezónu kompletní sadu z tohoto materiálu by ovšem bylo trochu předčasné. Nehledě na to, že bez leštěného hliníku by Campagnolo ztratilo právě svou pověstnou eleganci.
Přehazovačka se na první pohled odlišuje od té současné novým karbonovým vodítkem řetězu. Tato část také umožnila nejcitelnější odtučnění tohoto komponentu. Nabízeny jsou tři délky vodítka, nejdelší je určeno pro kombinaci s trojpřevodníkem. Pro vyšší tuhost využívá právě posledně jmenované vodítko vícesměrné karbonové vlákno, zatímco ostatní dva typy jsou tvořeny jednosměrným. Tvar přehazovačky zůstal zachován, stejně tak vnější část paralelogramu vyrobená z karbonu. Přehazovačka samozřejmě nepostrádá titanové hlavní čepy, stejný materiál je použit i v případě šroubků kladek a dalších částí. Nově jsou také použity šedé kladky s tišším chodem. Právě hlučnost řazení byla dříve kampě občas vytýkána. Hmotnost nové přehazovačky Record se podle délky ramínka pohybuje mezi 184 a 195 gramy.
Přesmykač sady Record se na první pohled liší od současné verze karbonovou vnější částí vodítka, která je pro co nejvyšší životnost tohoto komponentu výměnná. Vnitřní vodítko nabízí novou povrchovou úpravu opět prodlužující životnost. Hmotnost přesmykače se oproti současné verzi podařilo snížit o dvacet gramů na šedesát devět, na čemž mají zásluhu i takové drobnosti jako nový titanový šroub pro uchycení lanka.
Řazení Record Ergopower nabízí kompozitové tělo s nezměněným tvarem. Ke karbonové brzdové páce přibyla i řadící ze stejného materiálu. Osa řazení je uložena na dvou ložiscích a celý systém nyní funguje ještě lehčeji, než tomu bylo doposud. Hmotnost pák se opět podařilo snížit, a to o osmnáct gramů. Výsledná váha je nyní úctyhodných 324 gramů.
Brzdové čelisti neprošly žádnou větší inovací, jedinou novinkou je možnost černé povrchové úpravy. Použití kuličkových ložisek zajišťuje hladký chod, zadní čelist využívá klasickou centrální osu pro snížení váhy. Přední brzda je samozřejmě excentrická.
Kliky stále nabízejí dva modely. Duralový zůstal oproti předchozím rokům beze změn, jediným vylepšením je nová povrchová úprava převodníků zajišťující menší opotřebení.
Zásadní inovací prošel letošní karbonový model. Vícesměrné uložení vláken v klice se stará o vyšší tuhost a životnost, aniž by oproti současnému modelu jakkoliv narostla váha. Jednotlivá ramena kliky od sebe již nejsou opticky tolik oddělena, což jim zajišťuje větší pevnost a zamezuje vychýlení převodníků při silové jízdě.
Další vývoj se nevyhnul ani řetězu. Nové označení C10 HD-L Ultra přináší hmotnostní úsporu devatenáct gramů. Za toto odlehčení můžou nejen vnější články s odlehčením, jaké známe například od Sedisu, ale také použití nových dutých čepů.
Posledním komponentem nejvyšší sady, kde se vylepšovalo, je karbonová sedlovka. I když se zdá beze změn, byla vylepšena o karbonovou vrchní část zámku. Spodní zůstává stále duralová, neboť je na ni kladen nesrovnatelně vyšší tlak.
Novinkou, která se těžko zařazuje do nejvyšší sady, i když logo Record nepostrádá, je nový košík na láhev. Je vyroben pro změnu z karbonu a jeho hmotnost je pouhých devatenáct gramů. Pokud si tedy koupíte nový řetěz a košík, oboje ze sady Record, nepřibude vám na kole ani gram.

Recordovo dvojče? Chorus!
Sada Chorus v podstatě nabízí užitné vlastnosti i životnost nejvyšší sady, pouze je nižší cena vykoupena o málo vyšší váhou. Chorus 2004 je vlastně, až na malé výjimky, letošní Record. Cena ovšem zůstala na původní úrovni.
Přehazovačka této sady je vylepšena o karbonový vnější díl paralelogramu, takže je vzhledově téměř zaměnitelná s letošním Recordem, od něhož ji odlišuje absence titanových čepů. Použití karbonu se u přehazovačky projevilo odtučněním sedmi gramů. V případě krátkého ramínka je výsledná váha 202, u dlouhého pak 217 gramů.
Přesmykač je opět v podstatě totožný se sadou Record 2003. Charakterizují ho otvory ve vnější části vodítka a o sedm gramů nižší hmotnost oproti současnému modelu.
Řazení Chorus Ergopower je shodné s letošním modelem Record, pouze mu schází karbonové pláty nalepené na řadících páčkách. Využívá dvou průmyslových ložisek a karbonové brzdové páky, čímž se snížila hmotnost na 348 gramů.
Kliky nabízejí dva typy. Klasické duralové nově se čtyřmi rameny, kde páté rameno tvoří samotná klika. Toto provedení už tedy nebude pouze výsadou Recordu, a oproti současnému modelu přináší hmotnostní úsporu 20 gramů. Druhou možností jsou karbonové kliky, které jakoby z oka vypadly modelu Record 2003. Převodníky jsou stejně jako u nejvyšší sady vylepšeny o novou povrchovou úpravu omezující odírání. Hmotnost karbonových klik Chorus je 515 gramů. Posledním novým komponentem je karbonová sedlovka, opomenout ale nesmíme ani karbonový košík na láhev vážící 35 gramů. Ladiči, honiči gramů a snobáci však pravděpodobně sáhnou po košíku Record, jelikož je jeho hmotnost téměř poloviční. Pokud bude rozdíl cen přímo úměrný váze, není co řešit.

Něco mezi
Ačkoliv bychom se mohli ptát, co má tato sada společného se čtyřnohou obludou s lidskou hlavou, je to velice prosté. Stejně jako je Kentaur něco mezi koněm a člověkem, je Centaur něco mezi Xenonem a Recordem. Nabízí obdobné prvky jako absolutní špička, ovšem za přijatelnější cenu. Téměř jedinou, ovšem zásadní inovací je zde nová povrchová úprava. Leštěný hliník bude stále v nabídce, pouze k němu přibude varianta s šedým eloxováním. I když přesné označení sady je Centaur Grey, reálný odstín je hnědo-modrý. Barevné provedení připomíná staré sady Shimano Exage nebo Sachs New Success z roku 1992. Těžko říci, jak bude právě toto barevné provedení úspěšné. V kombinaci se žlutým nebo bílým rámem, eventuálně s leštěným hliníkem, bude ale jistě vypadat dobře.
A přece jen se najde nový komponent s logem Centaur. Jedná se o duralovou sedlovku, která se však bude nabízet pouze v leštěném provedení a její hmotnost je o 10 gramů nižší než v případě modelu 2003.

Magická desítka Deset pastorků! To má dura, drahá kampa a...? Veloce!!! Desetistupňový pastorek nabízí nyní už i sportovní sada, která se tak jistě stane majetkem nejednoho amatérského závodníka, neboť mu nabídne stejné technické vymoženosti, jaké se donedávna dostaly jen profesionálům. Sada těží z velice zajímavého poměru mezi cenou a kvalitou. I když se jedná o Campagnolo, nebude k jeho pořízení třeba znatelně narušovat rodinný rozpočet. Jednotlivé komponenty sady nebylo třeba výrazně upravovat.
Přehazovačka je původní, pouze u ní přibylo označení 10s. Nový širší přesmykač je v podstatě shodný s letošním modelem Centaur. Řadící systém Ergopower byl pouze vylepšen o desítkovou rohatku, na deset byl samozřejmě zvýšen také počet pastorků kazety. Řetěz C10 je totožný se současným modelem Record. Pro příští rok bude po vzoru zadního náboje vybaven i přední dvojicí průmyslových ložisek, čímž se podstatně zvýší jeho životnost. Souběžně s novou desítkovou sadou se bude dále vyrábět také Veloce s devíti pastorky.

Módní záležitost
Před více než deseti lety nabízelo Campagnolo sadu Chorus v černém provedení, nyní se tato povrchová úprava znovu vrací do módy. Nejprve přišel Xenon, loni následovala reakce z Japonska v podání stopětky a nyní už i Mirage. Není se čemu divit, barevné sladění moderních strojů, často využívajících černých zapletených kol, je tak rozhodně dokonalejší. Sada Mirage 2004 nabízí celočerné provedení, a to včetně převodníků. Snad jediná stříbrná součást celé sady je vodítko u přesmykače. Na koho by té černé bylo přece jen trochu moc, může zvolit leštěné kliky. Ale pouze s černými převodníky! Dá se říci, že sada Mirage je jakousi ekonomičtější verzí sady Veloce. Jediný opravdový rozdíl se totiž týká Ergopower pák. Ty jsou oproti vyššímu modelu vyrobeny celé z plastu, včetně brzdové páčky. Novinka sady Mirage pro příští rok je pouze jedna. Jedná se o přední náboj využívající dvojice průmyslových ložisek. Nutno přiznat, že právě přední náboje byly kamenem úrazu nižších sad Campagnolo, proto bude toto řešení mnohými cyklisty uvítáno.

Campagnolo pro každého
Tak by mohl znít reklamní slogan nejníže položené sady označené Xenon. Tato sada je v nabídce značky teprve od roku 2002 a za tak krátkou dobu si dokázala najít velké množství stoupenců. Zakoupit si silniční kolo s vybavením Campagnolo do dvaceti tisíc bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Právě sada Xenon toto umožňuje. I když snaha dostat se na co nejnižší cenu je díky většímu využití plastu znát, vše funguje bezproblémově a ani životnost komponentů není výrazně nižší než u sad dražších. Nemalé množství dílů je s vyššími sadami dokonce totožných. Díky sladění duralu a plastu využívá Xenon převážně černou povrchovou úpravu. Na rok 2004 přináší Xenon, podobně jako Mirage a Veloce, přední náboj s průmyslovými ložisky. Všechny tři nejnižší sady se navíc budou moci pochlubit novou zapouzdřenou středovou osou uloženou na novém typu ložisek.

Campagnolo forever
Kdo jednou okusil kampu, pravděpodobně už jiné osazení na silnici chtít nebude. Je to jakási droga. Na příští rok se Italové patřičně vyzbrojili, proto je více než jisté, že obliba této značky ještě vzroste. Přestože se inovace řady komponentů nedotkly, zasáhly všechny sady, i když někdy v menší míře. Shimano představuje své novinky postupně, Campagnolo se nebojí překopat naráz celý vrchol své produkce. Rozhodně se máme do budoucna na co těšit. Bylo by příjemné, kdyby Italové drželi tradici v posouvání vyšší řady následující rok na nižší příčku. V roce 2009 bychom si tak mohli zakoupit právě představený Record s označením Xenon.